In contact met jezelf door haptotherapie. #haptotherapie

Haptotherapie is gebaseerd op de wetenschap van het tasten en voelen. De haptotherapeut helpt je door middel van oefeningen (met en zonder aanraking) in contact te komen met je eigen "voelen" met als doel meer te weten te komen over je eigen voorkeuren en grenzen. Om uit te leggen wat we nu precies doen bij haptotherapie, wil ik jullie eerst laten kijken naar het onderstaande filmpje. Dit filmpje is gemaakt door collega haptotherapeuten. Haptotherapie gaat vooral over het ervaren en dat is best lastig uit te leggen met woorden daarom is het filmpje zo waardevol voor het vak.



We raken aan en worden aangeraakt en hierdoor kunnen we onszelf voelen en verbinding maken met de mensen om ons heen. Dit doen we de hele dag door en we gebruiken hiervoor onze zintuigen. We kunnen niet niet-voelen. De zintuigelijke ervaringen nemen naarmate we ouder worden af en ontwikkelen niet verder. Haptotherapie staat erbij stil wat dit betekent voor jezelf en hoe je je verbindt met anderen. Het tastzintuig is misschien wel het zintuig dat het meest wordt afgevlakt. Het grootste tastzintuig dat we hebben is de huid. Het omhelst ons hele lichaam. In de haptotherapie staat dit zintuig centraal omdat de tast en het gevoel zo'n grote rol spelen in het contact met jezelf en mensen. Collega haptotherapeut Dieuwke Talma schrijft hierover in haar boek " Het lichaam als verhaal". Ze schrijft over het ontwikkelen van het waarnemend bewustzijn; het ontwikkelen van een bewustzijn over wat er in jezelf en om je heen gebeurt. 

Je kunt met je huid verschillende dingen waarnemen bijvoorbeeld warm, koud, hard of zacht. En deze waarnemingen kunnen allemaal een verschillende weerslag op je hebben. Door naar deze waarnemingen te luisteren leer jezelf uit te luisteren en vergroot je je lichaamsbewustzijn waardoor je contact met je 'voelende' zelf krijgt. 





Openen' en 'sluiten' zijn belangrijke principes binnen de haptotherapie. Frans Veldman, de grondlegger van de haptonomie schrijft hierover in zijn boeken. Je leert in je lichaam op te merken hoe je naar iemand toe beweegt (openen) of wanneer je van iemand af gaat. (sluiten)  Als iemand te dicht bij je komt staan en je een stap naar achter wilt doen, kun je opmerken dat je spierspanning, je ademhaling wat hoger wordt en je een beweging naar achteren wilt maken.

Je kunt ook opmerken dat wanneer je iemand fijn vindt, je wilt blijven staan en je meer ontspant waardoor je lichaam zachter wordt.

In de sessie zullen we verschillende oefeningen doen om het 'openen' en 'sluiten' te ervaren.


Als je bij jezelf openen en sluiten leert waarnemen, word je je meer bewust van je lichaam en je bewegingspatronen. Dit geeft je helderheid in jezelf en naar anderen. Keuzes worden makkelijker en grenzen duidelijker. Tijdens sessies ga je onderzoeken welke lichaamspatronen er bij jou zijn en welke betekenis en emoties er aan gekoppeld zijn. Je kent vast de 5 basisemoties; blij, boos, bang, bedroefd en beschaamd. Hoe je deze emoties kunt waarnemen, vertel ik je in een volgend blog. 


Als je het leuk vindt, kun je proberen te onderzoeken hoe je lichaam reageert wanneer mensen dichtbij je komen of verder bij je vandaan staan of gaan.

  • Wat merk je dan op in je lichaam? Merk je bijvoorbeeld dat je het fijn vindt omdat het corona-virus er voor zorgt dat je minder contact hebt met mensen?
  • En hoe merk je dit dan op?
  • Waar neem je dit waar in je lichaam?

Om je hier bewust van te worden helpt het om elke dag een momentje te nemen om even bij jezelf stil te staan hoe dit nu eigenlijk bij je werkt. Leuk als je het met me deelt. 

 

Zorg goed voor jezelf en elkaar.

Groetjes Suzanne

 


Reactie schrijven

Commentaren: 0